TECHNIKA SDH ČACHOVICE
Přenosnou motorovou stříkačku PS-8 vyráběla Továrna na hasicí zařízení národní podnik Vysoké Mýto, závod Slatiňany u Chrudimi od roku 1948 do roku 1964.Přenosná motorová stříkačka PS-8 byla umístěna na odpruženém rámu z ocelových profilů. Rám tvořil v podstatě nosítka, která sloužila k přenesení stříkačky na špatně přístupná místa. Z dvojice trubek, která sloužila jako rám, se daly vysunout dvě dvojice rukojetí. Za ně ji hasičské družstvo přenášelo a PS-8 mu tak umožňovala provádět hasební zásah i tam, kam se nedostaly hasící automobily vybavené nepřenosnou stříkačkou.
Motor:
Byl to dvoudobý, dvouválcový, řadový motor s označením SM-31 - výkon motoru 23,12 kW (31 HP). Byl chlazený vodou nuceným oběhem požární vody z čerpadla. Klikový hřídel a ojnice byly uloženy ve válečkových a kuličkových ložiskách.
Čerpadlo:
Jednalo se o dvoustupňové, vysokotlaké čerpadlo s typovým označením H 800. Mělo oběžná kola naklínovaná na silném hřídeli a stažena maticí. Na sací straně čerpadla byl hřídel uložen v bronzovém ložisku a na druhé straně u motoru byl spojen přírubou přímo na setrvačník motoru.
Technická data motoru:
vrtání válců 92 mm
zdvih válců 85 mm
obsah válců 1142 cm3
počet otáček 3000 ot/min
výkon motoru 23,12 kW (31 ks)
palivo směs benzínu Normal s olejem DT v poměru 1:20 (1 litr oleje s 20 litry benzínu)
Technická data čerpadla:
jmenovité otáčky 3000/min
výkon 800 l/min při 800 kPa
nejvyšší sací výška 7,5 m
1x sacích hrdlo 110 (průměr 110 mm)
2x výtlačné hrdlo 75 (průměr 75 mm)
Rozměry a hmotnost PS-8:
Délka 850 mm
Šířka 540 mm
Výška 850 mm
Hmotnost 160 kg
______________________________________________________________________________________________
Přenosná motorová stříkačka PS 12 je hasičská stříkačka, určená pro jednotky požární ochrany. Slouží k provedení zásahu od vodního zdroje na malé požáry nebo jako čerpadla pro doplňování cisteren, v sérii pak lze použít i několik stříkaček pro dálkovou dopravu vody ze stroje do stroje.
Vlastní stříkačku lze přenášet čtyřmi osobami a proto je možné její nasazení i na špatně přístupném vodním zdroji. Je tvořena motorovou jednotkou, odstředivým jednostupňovým čerpadlem z lehkých slitin, plynovou vývěvou na spálené plyny a rámem, uzpůsobeným k přenášení stříkačky a ustavení na pevný terén. Motor je čtyřválcový, čtyřdobý, zážehový, původně osazený do Škody 1202, později se montovaly motory ze Škody 1203. Původně se startovala klikou, pozdější verze měly elektrický 12 V startér. Zapalování zajišťovalo v původním provedení magneto Scintilla Vertex, později pak běžný škodovácký rozdělovač. Jako paliva se používá benzínu, spotřeba paliva je asi 11,5 l/hod.[1] Chlazení motoru je kapalinové, dvouokruhové s nuceným oběhem.
V současnosti jsou oblíbené úpravy této stříkačky pro sportovní účely. Motory stříkaček určených výhradně pro požární sport jsou převrtávány na objemy až 1800-1900 ccm, což sebou nese zvýšení výkonu až na 40 kW, takto upravené stříkačky jsou však nepoužitelné pro požární zásah, nelze je uchladit.
Čerpadlo:
Jednostupňové, odstředivé s plynovou vývěvou
Jmenovitý výkon: 1200 l/min při tlaku 0,8 MPa a sací výšce 1,5 m
Max. sací výška: 7,5 m
Jmenovitý výkon při sací výšce: 1,5 m a tlaku 0,8 Mpa 1200 l/min
Jmenovitý výkon při sací výšce: 1,5 m a tlaku 1,2 Mpa 720 l/min
Jmenovitý výkon při sací výšce: 7,5 m a tlaku 0,8 Mpa 600 l/min
______________________________________________________________________________________________
Dvoukolová motorová stříkačka DS 16 typ MARS - SMEKAL 36 od firmy R. A. Smekal Slatiňany u Chrudimi.Rok výroby není cela znám, ale kola značky Baťa mají rok výroby 1938. Přívěsná dvoukolová stříkačka DS 16 byla určena hasičským jednotkám v obcích, kde byli dostatečné vodní zdroje. Stříkačku tvoří benzínový motor a čerpadlo umístěné na dvoukolovém podvozku. Motor je krytý plechovou karoserií.
Motor
Čerpadlo
Rozměry
______________________________________________________________________________________________
V roce 1990 se objevila čtvrtá generace. Motor se poprvé přestěhoval dopředu a poháněl přední kola
2.5 TDI (2461 cm3, 102 PS) 1996-2003
Technické informace o motoru
Výkon motoru 75 kW při 3500 ot./min
Kroutící moment 250 N.m při 1900 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h------15 s.
Maximální rychlost 157 km/h
Zdvihový objem 2461 ccm
Ventily na válec 2
Technologie vstřikování Diesel direct injection
Vrtání x zdvih 81.0x95.5 mm
Přeplňování Turbo
Rozměry vozidla
Délka vozidla 4789 mm
Šířka vozidla 1840 mm
Výška vozidla 1940 mm
Rozvor 2920 mm
Spotřeba vozidla
Kombinovaná spotřeba 7.9 l/100 km
Doplňující informace vozidla
Objem nádrže 80 l
Objem zavazadlového prostoru 540 l
Pneu 195/70 R 15 S
______________________________________________________________________________________________
Typ:osobní
Motor:742.10 čtyřdobý, s rozvodem OHV, benzínový, karburační,
počet válců:4
uspořádání válců:v řadě
chlazení:kapalinové
objem:1046 ccm
vrtání:68 mm
zdvih:72 mm
kompresní stupeň:8,5
výkon:33,9 kW (46 k) při 4800 1/min
největší točivý moment:74,5 Nm
největší rychlost:130 km/h
spotřeba:7 l/100 km
jízdní dosah:přes 500 km
zrychlení z 0 na 100 km/h:23 sekund
Pohotovostní hmotnost: Š 105 L---875 Kg
Spojka:suchá, třecí, jednokotoučová, s přímím vypínáním, s ovládáním kapalinovým převodem
Zadní náprava:poháněná, kyvadlové polonápravy, neodvisle odpérovaná kola vinutými pružinami s tlumením kmitů kapalinovými teleskopickými tlumiči
Přední náprava:lichoběžníkové polonápravy s neodvisle odpérovanými koly, s vinutými pružinami, s tlumeným kmitů teleskopickými kapalinovými tlumiči, se stabilizátorem vyrovnávajícím příčné výkyvy
odpružení:vinutými pružinami z drátu kruhového profilu
Tlumiče pérování:dvojčinné, teleskopické, kapalinové
Brzdy:provozní - nožní
kapalinová, dvouokruhová, na všechna kola, přední kotoučové, zadní bubnové, čelisťové - vnitřní
parkovací :ruční mechanická, na zadní kola
Karoserie:počet míst k sezení 2 vpředu, 3 vzadu
počet dveří:4
Sledujte informace z našeho webu na svých chytrých telefonech. Využívejte naši novou mobilní aplikaci – V OBRAZE.